Følg

Esport tek over NRK. Berre leit at spel må vere ein sport og masse premiepengar for å få legimitet

Men fyfader, det er bra produksjon bak detta esport programmet.

@christoffer Personlig er jeg ikke noe glad i esport. Jeg skjønner jo at det kan være morsomt for folk, spesielt hvis noen er usedvanlig gode, men jeg er redd for at esport-ifisering av spillindustrien vil undergrave det kunstneriske aspektet, som jeg føler allerede er truet pga. "monetær rasjonalisering", altså kommersialiseringdrivet, som foretrekker oppkast av kjente suksessformler, fremfor de som ønsker å ta store kunstneriske kjangser (og liksom kunsten utfordrer samfunnet).

@amici ja, heldigvis har vi indie spel og opensource. Kjem mykje kule prosjekter til Godot no

@christoffer Grunnen til at vi har mange kule indie spill er fordi spillmarkedet er sinnsykt globalt. Jeg har spilt spill fra USA, Canada, Tjekkia, Hellas, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen... basically hele Vesten i bred forstand. Sikkert mange land i Asia og Latin-Amerika hvor jeg bare ikke kjenner opphavet til spillet jeg har spilt heller men har spilt det. Mount and Blade-serien som jeg har spilt masse er fra Tyrkia av alle steder...

@christoffer ...Men poenget er at indiespill er også truet. Man bare ser det ikke så godt hvis man tar et globalt perspektiv - for de vi snakker om hundrevis av millioner/milliardervis av mennesker hvor de spillene kan komme fra.

Men man ser det godt (føler jeg) hvis man ser på norsk spillindustri. Noen få spill skiller seg kraftig ut ved å ta kjangser, men altfor mange (og stadig flere) utvikler på det som føles som et kommersielt - og mindre kunstnerisk - grunnlag. De er redd for sjangser

@amici difor libre/opensource er kva å pusje. Anbefalar å følgje med på Godot

@christoffer Jeg er ikke sikker på om jeg ser relevansen av spillmotoren her. Verktøyet man bruker for utvikling er ikke hva som begrenser det kunstneriske uttrykket. En open-source motor gir deg kanskje mer teoretiske muligheter, men det jeg snakker om her er at folk ikke har motet til å feile lenger. Folk tørr retten og sletten ikke å utfordre samfunnet på måter andre enn de som det er et kjent marked for - unntakene fra denne regelen virker å være altfor få.

@amici ein spelmotor bygger opp ressursar, kultur og community som kan skape libre/opensource spel. Det bygg også up ekspertise i utvikling inna libre/opensource utvikling som gjer det moglegt for at meir utvikling kan gjeres libre/opensource ettersom det ksn bli meir etablerte verktøy og særeigenheiter.

Godot legg også upp til mangfald i spel utvikling frå amatør til erfaren i tillegg til å kunne rekrutere.

Man treng eit flagskip, og uta Godot er nok opensource spel dødt som noko relevant

@christoffer Grovt sagt kan du si at jeg føler at spillutviklere altfor ofte er feige.

@christoffer Men det sagt er det kanskje ikke helt deres skyld, men at en stor del av skylda ligger på et samfunn som verdsetter det kommersielle ("trygge"), i stedet for det utfordrende (feilbarlige).

Logg på for å delta i samtalen
Snabelen.no

Eit norskt podium for den desentraliserte sosiale media plattformen Mastodon.