snabelen.no er en av mange uavhengige Mastodon-servere du kan bruke for å delta i det desentraliserte sosiale nettet.
Ein norsk heimstad for den desentraliserte mikroblogge-plattformen.

Administrert av:

Serverstatistikk:

384
aktive brukere
Askill H. Halse<p>Kunnskap om elbilenes indirekte utslipp knyttet til produksjon og materialbruk er viktig, men det blir feil å framstille det som at disse spiser opp store deler av klimagevinsten. Har skrevet et svar til NTNU-forskerne Næss, Rousseau og Hertwich sammen med tre kolleger.<br /><a href="https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbiler/klima/misvisende-om-elbilutslipp-klimagevinsten-spises-ikke-opp/2-1-1856503" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">dn.no/innlegg/elbil/elbiler/kl</span><span class="invisible">ima/misvisende-om-elbilutslipp-klimagevinsten-spises-ikke-opp/2-1-1856503</span></a></p>
Askill H. Halse<p>TØI colleague Guri Jordbakke will defend her PhD on parking policies, road pricing and online grocery shopping next Friday at <span class="h-card" translate="no"><a href="https://oslo.town/@unioslo" class="u-url mention">@<span>unioslo</span></a></span>. More info and a summary of her work cqn be found here:<br /><a href="https://www.sv.uio.no/econ/english/research/news-and-events/events/disputations/2025/guri_n_jordbakke.html" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">sv.uio.no/econ/english/researc</span><span class="invisible">h/news-and-events/events/disputations/2025/guri_n_jordbakke.html</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Rettelse: Ti barkrakker, pluss to små benker også. Nei, jeg er ikke sponset.</p>
Askill H. Halse<p>Tidligere oljefondssjef Knut Kjær mener fondet bør selge seg helt ut av Israel.<br /><a href="https://www.dn.no/politikk/oljefondet/knut-kjar/jens-stoltenberg/tidligere-oljefondssjef-mener-fondet-bor-selge-seg-helt-ut-av-israel-jeg-ville-gjort-det-for-tilliten-til-fondet/2-1-1855402" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">dn.no/politikk/oljefondet/knut</span><span class="invisible">-kjar/jens-stoltenberg/tidligere-oljefondssjef-mener-fondet-bor-selge-seg-helt-ut-av-israel-jeg-ville-gjort-det-for-tilliten-til-fondet/2-1-1855402</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Romslig spisevogn på Dovrebanen denne ettermiddagen. Sju sittegrupper i tillegg til fem barkrakker. Dovreburger på menyen. Tog har noen fortrinn.</p>
Askill H. Halse<p>Å sette en økonomisk verdi på den ulempen skredfare utgjør for trafikantene opplever er krevende, men viktig for å kunne gjøre riktige prioriteringer. Fin sak om dette metodearbeidet som TØI er involvert i.<br /><a href="https://www.nrk.no/vestland/ny-formel-for-_skredangst_-kan-endre-prioriteringa-av-norske-vegprosjekt-1.17510075" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">nrk.no/vestland/ny-formel-for-</span><span class="invisible">_skredangst_-kan-endre-prioriteringa-av-norske-vegprosjekt-1.17510075</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Brettspillentusiaster mot bomring, Oxford.</p>
Askill H. Halse<p>Dette eksemplet illustrerer godt hvor vanskelig det er å skille mellom &quot;arbeidende kapital&quot; og annen kapital.<br /><a href="https://www.dn.no/politikk/hoyres-skattelofte-store-kan-slippe-formuesskatt-tangen-ma-betale/2-1-1840321" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">dn.no/politikk/hoyres-skattelo</span><span class="invisible">fte-store-kan-slippe-formuesskatt-tangen-ma-betale/2-1-1840321</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Er intervjuet om trafikknedgangen i Råholt i lokalavisa i dag:<br /><a href="https://www.eub.no/denne-avslorer-det-alle-har-lurt-pa-sann-er-trafikken-gjennom-raholt-etter-bomstenginga/s/5-136-696333" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">eub.no/denne-avslorer-det-alle</span><span class="invisible">-har-lurt-pa-sann-er-trafikken-gjennom-raholt-etter-bomstenginga/s/5-136-696333</span></a></p>
Askill H. Halse<p>I en tidligere studie finner vi at helge-/ferietrafikken er mindre følsom for pris enn hverdagstrafikken. Effekten av at bompengene er fjernet kan dermed bli større etter at ferien er ferdig.<br /><a href="https://www.toi.no/publikasjoner/kjorekomfort-tidsverdi-og-rutevalg-for-bilreisende" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">toi.no/publikasjoner/kjorekomf</span><span class="invisible">ort-tidsverdi-og-rutevalg-for-bilreisende</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Natt til mandag sluttet bompengeinnkrevinga på E6 gjennom Eidsvoll. De to første dagene er trafikken på sideveien gjennom Råholt 3-5 prosent lavere enn på tilsvarende dager i fjor, til tross for generell trafikkvekst. Dagens bompengesystem bidrar til å styre trafikken dit vi ikke vil ha den.</p>
Askill H. Halse<p>A Norwegian beer with a price that lives up to its name.</p>
Askill H. Halse<p>Interessant kommentar av Simen Ekern i DN. I Norge har de økte forsvarsutgiftene foreløpig vært en kjærkommen anledning til å dempe forventningene noe på samferdselsområdet. Med Natos femprosentmål kan sikkerhetspolitikk i stedet bli et påskudd for nye dyre prosjekter.<br /><a href="https://www.dn.no/kommentar/matteo-salvini/donald-trump/sicilia/brobyggerne/2-1-1840338" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">dn.no/kommentar/matteo-salvini</span><span class="invisible">/donald-trump/sicilia/brobyggerne/2-1-1840338</span></a></p>
Askill H. Halse<p>17 prosent markedsandel for Tesla så langt i år i Norge. Det er litt lavere enn i fjor, men en ser ikke samme nedgang som i mange andre europeiske land. En mulig forklaring er at det er større innslag av idealister blant elbilkjøperne i land der elbilandelen er lavere.<br /><a href="https://ofv.no/aktuelt/2025/sterk-%C3%B8kning-i-nybilsalget-i-f%C3%B8rste-halv%C3%A5r-75-000-har-kj%C3%B8pt-ny-bil" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://</span><span class="ellipsis">ofv.no/aktuelt/2025/sterk-%C3%</span><span class="invisible">B8kning-i-nybilsalget-i-f%C3%B8rste-halv%C3%A5r-75-000-har-kj%C3%B8pt-ny-bil</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Kolleger ved TØI har studert arbeidsforholdene for sykkelbud i matleveringsbransjen:<br /><a href="https://www.toi.no/forskningsomrader/trafikksikkerhet/sykkelbud-i-matlevering-uhell-belastning-og-organisering" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">toi.no/forskningsomrader/trafi</span><span class="invisible">kksikkerhet/sykkelbud-i-matlevering-uhell-belastning-og-organisering</span></a></p>
Askill H. Halse<p>TØI er også med i SINTEFs senter som fikk tildeling i går. Begge senterne er omtalt her: <a href="https://www.sintef.no/siste-nytt/2025/sintef-far-nokkelrolle-i-to-nye-forskningssentre-for-fremtidens-transport/" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">sintef.no/siste-nytt/2025/sint</span><span class="invisible">ef-far-nokkelrolle-i-to-nye-forskningssentre-for-fremtidens-transport/</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Jeg skal lede et forskningssenter! Forskningsrådet tildelte i går midler til tre sentre for bærekraftig transport. Se omtale her:<br /><a href="https://www.toi.no/forsiden/toi-skal-lede-nytt-forskningssenter-for-baerekraftig-transport-article39274-4.html" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">toi.no/forsiden/toi-skal-lede-</span><span class="invisible">nytt-forskningssenter-for-baerekraftig-transport-article39274-4.html</span></a></p>
Askill H. Halse<p>Personlig synes jeg ikke denne typen debatt om for og imot elbilpolitikken er så interessant. Jeg tror det er viktigere å diskutere hvordan politikken kan videreutvikles sånn at en får størst mulig utslippskutt samtidig som en unngår andre uønskede effekter.</p>
Askill H. Halse<p>Det er ikke åpenbart hvordan en skal regne ut hva utslippskuttene fra elbilpolitikken har kostet, men det blir i hvert fall misvisende å bare inkludere kuttene fram til i dag slik Hesthammer gjør. De elbilene som er kjøpt fram til nå vil fortsette å kutte utslipp ut levetida. <a href="https://snabelen.no/tags/dax18" class="mention hashtag" rel="tag">#<span>dax18</span></a></p>
Askill H. Halse<p>At elbilpolitikken har vært dyr, er det ingen tvil om. Den kunne også vært innrettet mer effektivt. Men jeg har liten tro på at kunne ha oppnådd tilsvarende utslippskutt med andre tiltak innenfor transport. Alternativet ville heller vært å prioritere kutt i andre sektorer.<br /><a href="https://www.nrk.no/norge/klimatiltak_-staten-kuttet-bilavgifter-med-640-milliarder-kroner-1.17441807" target="_blank" rel="nofollow noopener" translate="no"><span class="invisible">https://www.</span><span class="ellipsis">nrk.no/norge/klimatiltak_-stat</span><span class="invisible">en-kuttet-bilavgifter-med-640-milliarder-kroner-1.17441807</span></a></p>